Óp naar het noorden

5 augustus 2023 - Ervy-le-Châtel, Frankrijk

Vanaf Nevers is het ‘terug naar huis’. Dat is op de fiets natuurlijk anders dan als je in een auto zit. Dán denk je vast: ‘kom op, schat, gas op de plank, ruitenwissers aan en óff we go!!’ Op de fiets is dat heel anders. Dan voel je nog steeds elk druppeltje regen, je laat je verheugd verwarmen door elk zonnestraaltje. En ‘je’ is dus ‘ik’.
Misschien stink ik inmiddels wel…Ik ruik soms stiekem aan mijn kleren. Gelukkig ben ik bijna constant buiten, de te grote stank waait vast wel weg. Tóch??

Toen ik bij Doude was stonden er bij de supermarkt een wasmachine en droger, hier helaas nergens gezien. Enne….er zou best wel wat gewassen mogen worden. En dat wassen lukt nog wel. Het grote probleem is het drogen. Hotelletje met wasservice?? Weet ik veel…nog nooit gebruik van gemaakt.
Nu ik dit met jullie gedeeld heb begrijpen jullie weer een ander onderdeel van het ‘vrolijk en vrij fietsen door het Franse land’

Vandaag fietste ik op Ervy-le-Châtel af. Een klein plaatsje met een supermarkt voor morgenochtend (zondag!!!) en een camping. Bleek toch ook wel weer verder dan ik gepland had, maar ik kwam hier aan om 4 uur vanmiddag. Moest op weg naar de 2-sterren camping tussen de hooibalen van de Routes Barrées door: er was feest!!! Mensen verkleed in Middeleeuwse dracht. Muziek, Middeleeuws, veel eten, veel drinken!

Maar voor ik me in dit gebeuren zou storten moest ik naar de camping, mijn kletsnatte tent (het was gisterenavond en vannacht in Vézelay weer een dolle regenboel) moest weer droogwaaien. En ik wilde de beloofde wasmachine (bleek helaas buiten werking 😖) gebruiken en hopelijk ook een droger.
Ik kwam op de camping en ik wist het weer: ik was hier 5 jaar geleden ook!! Het was toen koud, nog kouder dan nu. En alles was gesloten. Ik was op de camping met een stel in een Renault-4, dat zich niets van me aantrok. En verder was er niemand en lag ik om 9 uur met al mijn kleren aan in bed. Toen was het al donker, want het was september. Mijn eerste jaar dat ik niet in september naar school hoefde.

Maar dit jaar is het anders!! Ik ben een van de velen die genieten van het teruggaan in de tijd: Middeleeuwse kleding, Middeleeuwse muziek, Middeleeuwse spelletjes, Middeleeuwse crêpes,  en ook enge Middeleeuwse varkenskoppen aan het spit.
Ik doe mee, ik eet Middeleeuwse baguettes met Middeleeuwse kaas en Middeleeuwse frites met Middeleeuwse salade en ik drink Middeleeuwse pression uit een uhhhh plastic glasachtige beker.

Weet je, in Nederland heb ik eerlijk gezegd niet zo veel met mensen die genieten van Middeleeuws verkleed gaan. Ik ga zeggen: HAD ik niet zo veel. Want tenslotte geniet ik hier toch ook gewoon mee!! Vanaf nu heb ik ook in Nederland álle begrip!!
En ik hoef niet eens mee te doen. Ik zit hier in m’n rode regenjack, m’n legging, m’n lekkere dikke waterdichte sokken in m’n sandalen. En niemand kijkt me raar aan.
Misschien straks wel. Als ik opsta en weer terug ga lopen naar de camping (30 minuten lopen), want dat zou wel eens Middeleeuws zwalken kunnen zijn, na mijn 3 pressions….

En inmiddels ben ik weer op de vreemd lege camping. Vreemd leeg omdat je, gezien het feest in het dorp, hier flink wat reuring zou verwachten.
Nee, een paar tentjes met autogangers (Nederlanders), een paar campers en 1 caravan.
Maar het is goed, zo. Ik ga lekker slapen. Neem mijn nog wel erg natte, gewassen, fietsbroek mee de tent in. Hopelijk is de fietsbroek droog te krijgen voordat ik vertrek.
Hopelijk drijf ik morgenochtend de tent uit.
Want ik sta midden op het terrein. Hoog, zodat het regenwater niet naar binnen zal stromen. Maar totaal onbeschut, de ochtendzon zal genadeloos zijn.
Hoop ik.

1. Betty:
    5 augustus 2023
    Je verwoordt zó goed de mindere kant van een fietsvakantie. Er het beste van maken, toch meefeesten, ook al zit je in je smoezige fietskloffie, hopen op een, (al is het maar 1) droge naad aan je fietsbroek. En de zon die je meteen alles weer doet vergeten.
  2. Andre en Martella:
    6 augustus 2023
    Het weer zit je echt niet mee . Maar na regen komt ........ !!!
  3. Dia:
    6 augustus 2023
    Hier ook regen. Het glanst.
  4. Helen Schretlen:
    6 augustus 2023
    Tja, in Noorwegen schijnt de zon alsmaar, we kunnen het eigenlijk niet geloven. Soort omgekeerde wereld. En je stinkt niet hoor Lilian, kan me niet voorstellen. En trouwens wat dan nog. Goede reis naar het noorden en veeeel liefs
  5. Lil:
    6 augustus 2023
    Vannacht slagregens en windstoten. Nu weer op weg met bíj́na schone kleren aan.
    Misschien is het nu dan toch echt gedaan met die regen!
    Héérlijk voor jullie!!!
    Ook geen muggen?
  6. Gé:
    6 augustus 2023
    Arme stakker, dan doe je toch ook geen oog dicht met al die regen! Maar zo’n middeleeuws feest maakt weer heel wat goed. En wat een mooi stadje! Ik ga er binnenkort ff kijken. Wij rijden naar NL altijd via Chaource met z’n vakwerkhuizen en prachtige kerk, maar deze stadspoort is ook heel mooi!
    Ik roep de weergoden voor je aan en zeg dat je genoeg gezegend bent en dat ze hun vreugde tranen maar elders van moeten storten 😂
  7. Helen Schretlen:
    6 augustus 2023
    Zelfs geen muggen. Maar ik sluit me aan bij Gé en Jur, bij de aanroeping van de weergoden. Mooi zoals ze het formuleren: laat ze hun vreugdetranen elders storten. Die houd ik er ook in, mocht het in Noorwegen alsnog - zoals de voorspellingen luiden - nat worden. 😇
  8. Lil:
    💕🤣💕