De tweede nacht

23 juli 2021 - Valenciennes, Frankrijk

Vrijdag               Valenciennes                      59 km

Ik wil het toch nog even over het tweede slaapadres hebben. Ik had bij Wouter geboekt omdat hij twee kamers beschikbaar had. Tot ik op een gegeven moment een mail kreeg waarin hij vertelde dat hij de hele verdieping (6 kamers) aan 1 groep kon verhuren en of we er bezwaar tegen hadden om in het appartementje bij zijn ouders te overnachten, 2 straten verder. Er kon een bed bij gezet worden. Nee, geen bezwaar. Niet lang daarna was die eerste kogel door de kerk en liet ik hem weten dat het extra bed niet hoefde. Hij vroeg of ik geld terug wilde of mee wilde eten.
Ik koos de tweede optie: mee-eten.

En zo fietste ik naar moeder Moniek. En Moniek woont met Frans in een groot huis met een wáánzinnige tuin! Zó mooi, zo gevarieerd. Frans, 74 jaar, net als zij, geeft nog veel lezingen, nu ook, hij was voor een paar weken in Oostenrijk voor een congres. Hij is zeer actief bij Velt (ecologisch tuinieren). Hij gaf les op de universiteit. Verder hebben ze ook nog wat dieren: kippen en geiten. Frans verzorgt dat allemaal, maar nu deed Moniek dat deze weken. Moniek noemde zichzelf het ‘kruidenvrouwtje’, dat vond zíj́ leuk. Maar gelukkig totaal niet zweverig. We konden het goed vinden, samen.
En het eten was zó lekker. Ze vertelde dat alles wat er op het bord lag, behalve de kaas, uit de tuin kwam.
Ik was ook echt onder de indruk van de manier waarop ze alles op het bord had gelegd.
Ik wilde dit toch ook nog even laten weten

Totaal 267km

1. Iris Emma:
    Mooie en leuke ervaring!
  2. Lil:
    23 juli 2021
    Wil de juiste Iris opstaan?
  3. Dia:
    23 juli 2021
    Ik hoop van harte dat je een foto hebt gemaakt van dat eten.
  4. Lil:
    23 juli 2021
    Jazeker wel. Kijk maar bij de foto’s. Die bloemen heb ik ook gegeten
  5. Piet Dinghs:
    23 juli 2021
    ‘n Mooie, leuke start van deze Tour de France!
  6. Iris Emma:
    Hallo! Iris aka Vodje❣😁