Met zwembad

1 augustus 2021 - Château-Renault, Frankrijk

Zaterdag         Chateau Renault        75km

Gisterenmiddag kwam ik te vroeg aan. Ik hoopte dat dat geen probleem zou zijn, dat ik m’n tassen even neer kon zetten om naar de supermarkt te gaan. Ik hoopte nog meer op een ‘table d’hote’ oftwel eten bij het huis, zoals bij de franse hippies.
Maar toen ik door de straat kwam waar ik moest zijn zag ik dat ik op chic was. Nr 9, mijn adres, had een hoge heg en een hoge streng gesloten witte poort. Tegenover deze strenge witte poort was een meneer zijn hegje, dat langs een trapje naar beneden liep, zorgvuldig aan het trimmen. Met zo’n trimding dat ik ook wel gebruikt zie worden bij honden. Maar dit was vast een officiële heggentrimmer. Ik zei de meneer de trimmer vriendelijk gedag, ook híj́ kreeg van mij een ‘bonjour’. Maar daar was meneer blijkbaar niet van gediend. Geen knikje, geen vriendelijk lachje, geen klein bonjourtje, meneer ging gestaag door met het trimmen. ‘Très jolie!’ had ik ‘m willen zeggen, knikkend naar de heg in shape, maar je snapt dat hij dát leugentje niet van me ging krijgen.

Ik zocht even de advertentie op, misschien mocht ik wel eerder komen dan de 16 á 17 uur, die ik voorspeld had. Nee, aankomsttijd was 4 uur ‘s middags. En nu was het half 4, ik moest me even in de buurt vermaken. Ik overwoog natuurlijk om eerst naar de Carrefour te fietsen, maar ik was zo ingesteld op “JIPPIE IK BEN ER!!” dat ik nu niet eerst naar de winkel wilde. Ik ging verderop op een muurtje zitten en wachtte tot 4 uur.

Toen ik terugkwam was het hegje klaar. Ik belde aan bij de witte poort, ik ging gericht naar de camera staan met een vriendelijke glimlach en verwachtte uit de luidspreker een strenge stem “OUI??” Maar dat gebeurde niet, de witte poortdeur zoefde open en mevrouw kwam van een trap naar beneden met mondkapje 😷. Ik haastte me mijn mondkapje op te doen en stelde me voor. Ook meneer, met mondkapje, kwam er aan.
Ik was echt op chic! Groot gazon met op verschillende plekken tafels en stoelen. Én…naast het huis een best groot zwembad met een handige mogelijkheid tot overkapping. Misschien tip voor al mijn zwembadbezittende vrienden.
Ik kon mijn tassen in de garage zetten en eerst naar Carrefour gaan.
Mijn kamer, met eigen wc en eigen badkamer was boven. In het souterrain bleek een familie te logeren te zijn.
Later heb ik nog wat gelezen bij het zwembad terwijl de moeder en dochter van beneden in het water spartelden.
Ik koos er toch voor op mijn kamer te eten. Daarna ging ik op bed liggen om een filmpje te kijken, maar ik kon m’n ogen bijna niet open houden en ben dus maar om een uur of half 9 gaan slapen…

Het is nu kwart over 8. Ik zit klaar voor mijn ontbijt om half 9. En daarna….juist, daarna ga ik weer fietsen. Fiets vandaag Tours door. Dan heb ik de eerste etappe van de St. Jacobsroute afgelegd.

Totaal 791km

1. Piet Dinghs:
    1 augustus 2021
    Was vast ‘n Fransman, meneer de heggentrimmer… Zodra die een étranger in een voorbijganger vermoeden, klappen ze dicht, zijn ze plots sprakeloos,…; het verschijnsel wordt wel de Franse ziekte genoemd.
  2. Lil:
    Ahhhh, was het dát!!!!
  3. Elly:
    1 augustus 2021
    Haha wij hebben nu hetzelfde probleem. Ik had wel gezien dat we vanaf 5 uur konden inchecken maar hoopte dat we toch wel naar binnen zouden kunnen. Nada. Gelukkig heeft deze oude watermolen (want dat blijkt het te zijn) een terras en een heerlijke tuin. Daar zitten we nu heerlijk te relaxen.
  4. Lil:
    1 augustus 2021
    Hahaha!! Maar wel fijn dat je er weer bent! En het is toch elke keer weer een verrassing hoe je nieuwe onderkomen er uit ziet, toch?
  5. Elly:
    1 augustus 2021
    Ja dat maakt het ook zo leuk hè. Gisteren sliepen we in een yurt, vandaag dit en morgen slapen we 2 nachten in een kasteel met gebruik van wasmachine, keuken. Daar heb ik langzamerhand wel zin in. Morgen nog een pittige dag van 80 km met veel klimmen en dan ff lekker relaxen. Wanneer is jouw rustdag?
  6. Lil:
    1 augustus 2021
    MORGEN!!!! Mijn rustdag is MORGEN!!!
    Na 13 fietsdagen.
    Heeeeeeeerlijk!!!
  7. Elly:
    1 augustus 2021
    O wat fijn zeg, ga er lekker van genieten 🎉
  8. Betty:
    3 augustus 2021
    Je bent wel sjiek aan t friemelen hè.
    Wel afwisselend. Ook qua weer.
    Hier ook buiig in Colmar. Tentje maar even gelaten voor wat t was.
  9. Lil:
    3 augustus 2021
    Wief, je kent me: ik friemel altijd chic!!