De Loire over

2 augustus 2021 - Veigné, Frankrijk

Zondag                   Veigné                      58 km

Gisteren hoorde bij de overnachting ook een ontbijt. Dat is bijna nooit zo.
Jammer genoeg was buiten alles nat en het was ook nog niet echt buiten-zit weer, daarom werd het ontbijt geserveerd in de serre. De koffie was heel redelijk, verder croissant, lekkere jams en wat stokbrood. C’est la France!!!
Ik zat te eten toen de familie binnenkwam. Dit bleek een franse brillen familie, en sterker nog: ik zag vader franse Hidde en moeder franse Willemijn (dus met bril) en franse Marlou en franse Walt.
Franse Walt was de eerste, hij liep naar me toe en gaf me een lieve hug. Dát deed goed!! ‘Bonjour’ zeiden we allen.
Toen de familie zat, de mondkapjes mochten af, begon franse Walt me te bestoken met vragen. Ik moest hem uitleggen dat ik hem niet zo goed kon verstaan. Dat dat komt omdat ik uit Holland kom en Nederlands spreek (of misschien zei ik het andersom) Zoals het een echte Walt betaamt was dit boeiend nieuws en wilde hij meer weten. Bijvoorbeeld of Nederland net zo ver is als Parijs. Franse vader Hidde zat naast hem en liet hem op de telefoon zien waar Nederland ligt. Franse Walt bleef hierover vragen stellen en franse vader Hidde bleef hem antwoorden geven.
Dit was echt een leuk begin van de dag!!
Toen ik klaar was met eten zei ik iedereen aurevoir en ging naar buiten naar mijn fiets, die al bijna helemaal bepakt was.
Maar vader en moeder host lieten dat niet zomaar gebeuren ‘wij zwaaien je nog even uit!’  zeiden ze. Ook al zo lief!!
De poort zoefde open, Pa en Ma zwaaiden, ik riep: ‘Merci beaucoup pour tout!!! Aurevoir!!’ en fietste waardig weg.

Het was zondag, dus ik zocht even op of er een boulangerie op of vlakbij de route was. Die was er en ik kocht twee baguettes 🥖  🥖 .
Op weg naar de Loire.
Het ging echt gesmeerd. Op wat klimmetjes na was het een prachtroute. Veel fietspaden. Fietsen langs de Loire door een park. En daar, bij een picknicktafel, mijn eerste échte picknick!

Hoe stoer ik ook lijk, sommige onderdelen van zo’n trip vind ik niet fijn. Ik heb al verklapt dat dat bruggen zijn, met van die langsdenderende auto’s en vrachtauto’s, die je geen ruimte (vaak: kunnen) geven en het andere is steden. Je moet daar op zoveel tegelijk letten! Bijvoorbeeld of ze ook op míj́letten.
Het ging nu dus, na mijn relaxte picknick, gebeuren: 3 bruggen (1x de Loire, 2x Le Cher) en de stad!!!
Maar ook nu weer: ‘Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest’ (het is niet bekend van wie deze wijsheid komt, maar het is helemaal waar) Er leidde een fantastische fietsroute, met 3x wandel-en fietsbrug door de stad. Dankzij mijn nieuwe geweldige telefoonhouder toerde ik zonder noemenswaardige stress door Tours, waarbij ik ook nog even nonchalant langs de kathedraal fietste. En langs de camping, waar ik dus 3x heb mogen verblijven.

Vanuit Tours nog 15 km, met 2 klimmetjes…Wáárom oh waarom worden dit ‘klimmetjes’ genoemd??? Als je dat in een van de routeboekjes ziet staan weet je het al: dit wordt weer even afzien!

Maar om 15 uur was ik er!! Op de plaats, waar ik een pauzedag gepland heb!!!
‘s Avonds nog even fietsen naar de pizzeria! Eindelijk een pizza!!
Maar vanmorgen niet gefietst naar de Intermarché, 3 km verderop, maar gewandeld. En zometeen ga ik de ketting smeren en meer van dat soort dingen.

Voor de geïnteresseerden:
Joggem en Willemijn zijn de ouders van Marlou (11, met bril) en Walt (8, met bril)
Hidde (met bril) en Annelies (met bril) zijn de ouders van Dajo (14) en Miel (10)

Totaal 849km

1. Dia:
    2 augustus 2021
    Even voor je opgezocht: Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest (=(doch dat nooit op zal dagen. Zo heeft men meer te dragen, dan God te dragen geeft. Nic. Beets))
    Nic Beets, bekend van onze Buurstraat: De Nicolaas Beetsstraat
  2. Lil:
    2 augustus 2021
    Ik had het ook opgezocht en bij ‘Onze Taal’ staat dat het helaas niet bekend is van wie deze wijze uitspraak is. Er staat ook dat Nico Scheepmaker op zoek is gegaan naar de auteur, maar het niet heeft kunnen ontdekken.,..
  3. Anna Hinze:
    2 augustus 2021
    mooi verhaal Lily, ik ben Camino aan het lezen, een boek waarin 2 mensen onafhankelijk van elkaar het pelgrimspad lopen. De ontmoetingen met andere mensen die jij beschrijft beschrijven zij ook. Het genieten als je echt contact maakt, vriendelijkheid, hoffelijkheid. Zo belangrijk!
  4. Lil:
    Leuk!!
  5. Lil:
    2 augustus 2021
    Heb ‘m gekocht! Staat nu op mijn e-reader!
    Dank voor de tip, Anna!
  6. Dia:
  7. Lil:
    2 augustus 2021
    Dit alles is een onbegrijpelijk gebeuren….
  8. Elly:
    2 augustus 2021
    En??? Heb je er lekker van kunnen genieten vandaag? De benen weer lekker op kracht? Heerlijk. Wij mogen morgen, zó’n zin in. Hoeveel fietsdagen heb je nog te gaan Lilian?
  9. Lil:
    2 augustus 2021
    Heerlijk genieten. De fiets wel aangeraakt, maar dat was om boutjes en moertjes aan te draaien én….de ketting schoon te maken en te smeren. Ben benieuwd of ik het morgen merk!
    Nog 5 fietsdagen en dan kom ik op de eerste plaats van bestemming.
    Na een week zingen fiets ik dan nog 3 dagen om op de allerlaatste plek te komen: bij Doude en Catherine.
    En jullie?