Smerig en nat

3 augustus 2021 - Cenon-sur-Vienne, Frankrijk

Dinsdag             Cenon-surVienne          80km

Mijn welverdiende vrije dag besteedde ik eerst aan het boodschappen doen. Wilde dolgraag koffie met warme opgeklopte melk. En een eitje en yoghurt. En zo. Wat ik al vreesde werd bewaarheid: de epicerie van 200 meter verderop was gesloten. Het was tenslotte lundi…. Dit betekende dat ik de vallei uit moest waar Viegné in lag, om naar de Intermarché Super te stappen. 3,5 km verder. Maar ik wist wat m’n beloning zou zijn.
Om 11.15 was ik weer terug en ging ik koffie zetten en ontbijten.
En daarna moest ik er aan geloven: de ketting schoonmaken en smeren. De ketting schoonmaken….Had kettingolie en een doekje meegenomen, maar als ik die ketting echt schoon wilde krijgen was aaien met een doekje niet voldoende: er moest gereinigd worden!!! Met een tandenborstel, had ik maar een extra tandenborstel….🤨🧐 Ik moest iets hebben waarmee ik er goed tussen kon komen. En toen wist ik het: tandenragers. Per ongeluk had ik ook mijn oude ragertjes meegenomen. Hartstikke handig!!!
Natúúrlijk moet je in zo’n geval handschoentjes aan. En díé had ik dus ook niet bij me. Had best een paar mee kunnen nemen. Niet gedaan.
Mijn handen werden pikzwart en hartstikke smerig. En dát in dat keurige huisje waar ik was. Ik ging mijn handen wassen met alle schoonmaakmiddelen, die ik vond. En dan weer verder met de fiets. En dan weer wassen. Het hielp echt wel wat, maar vies bleef het….  En die vloer…zaten er echt daarstraks ook zoveel zwarte vlekjes op? Ik probeerde 1 vlekje weg te vegen. En dat lukte. Toen keek ik onder mijn voeten. PIKZWART!!!! Oh mijn got, wat een drama!!!
Dus voeten boenen in een teiltje. Ze werden wel íéts schoner. Maar nu was het teiltje ook nog vies…

Al met al heeft het poetsen tijd gekost, maar het is gelukt. Gedoe, hè?!

Maar…..vanmorgen!! Wat fietst ie weer fijn. Wist niet eens dat ie niet meer zo fijn en soepel fietste en schakelde.
Ik fietste Viegné uit en wist dat ik zou gaan klimmen, ik was voorbereid. En ja hoor: 5%!! Ging best simpel. En toen de bocht. En toen na de bocht: dat werd echt wel wat steiler, zag ik. Ik keek op mijn metertje en het werd maar meer. Het werd 11%!!!! 11%!!!! En ik fietste dat!!! Sorry, móést dit even kwijt!!!

Het vorige schreef ik in Sainte-Catherine-de-Fierbois. In een cafeetje, waar ik binnen was gaan zitten want het was koud. 17 graden. Toen ik een beetje opgewarmd was met een kopje thee met warme melk wilde ik weer op weg. Het was 11 uur en ik had nog zo’n 60 km voor de boeg. Weet ik nu. En voordat ik op mijn fiets stapte begon het te regenen. Eerst een beetje. Maar genoeg om mijn telefoon veilig te stellen. En het ging al harder regenen. Het ging plenzen. En het bleef plenzen. Ik ben meer kleren aan gaan doen toen ik ergens onder kon staan. En zo’n bril is ook niet handig, maar ja, zonder bril is het nog onhandiger.

Het werd weer wat kouder, 15 á 16 graden.
Wát ‘n zomer…..

En ik trapte door. Ik had best willen stoppen, maar ja, daar had ik ook niks aan.
Om half 5 kwam ik hier aan. Kleddernat. En of die kleren vannacht gaan drogen?
Morgenochtend lijkt het alleen bewolkt en een héél klein beetje regen.
Wat ben ik toch blij dat ik niet in een tentje moet!!!

Totaal 929km

1. Iris Emma:
    3 augustus 2021
    Wat ellendig, al die plensbuien!
    Knap dat je doorgezet hebt. Hopelijk morgen beter!
  2. Lil:
    Getverrederrie nou!!!
  3. Elly:
    3 augustus 2021
    Vreselijk Lilian, wij hadden vandaag onze rustdag en prees onszelf gelukkig met deze keuze. Ook bij ons in Clemency was het een zeiknatte dag met een enorme onweersbui. Ik prees onszelf gelukkig dat we lekker rond ons Chateau (want daar zitten ze) kon scharrelen, maar dacht daarbij niet aan jou. Arme jij. Morgen belooft gelukkig weer een betere dag te worden. Houdt moed. En wat een drama met dat smeer. Boudewijn heeft ook de kettingen schoongemaakt en kon dat in de garage doen. Eerst goed afvegen in het gras wil ook wel helpen. Succes daar Lilian!!!
  4. Anna Hinze:
    3 augustus 2021
    Hoe sterk is de eenzame fietser…..hoever moet je nog?
  5. Lil:
    Nog 3,5 dag. En dan weekje zingen 🎤 🎵 🎶
    Daarna nog 3 dagen om vrienden te bezoeken.
  6. Monique Hoens:
    4 augustus 2021
    Maar wel heel stoer en knap dat je van alle kleine dingen die goed gaan zo kan genieten. En dat je niet ook nog in een tentje hoeft te slapen, wat een mazzel.
  7. Lil:
    4 augustus 2021
    Een lekker 🛌 blijkt niet te versmaden!!
  8. Engel:
    4 augustus 2021
    Lieve Lillebil, je bent een kanjer!!!!! ook zonder al dat fietsen hoor. En wat heerlijk al die smeuïge verhalen om te lezen in mijn droge beschutte mancave met muziekje op de achtergrond en zicht op al die regenwolken die jij onderweg gehad hebt. Wanneer komt je ‘fietsboek’ uit?
    Straks mag je het hoogste lied gaan zingen, heel veel plezier lieve schat.
  9. Lil:
    4 augustus 2021
    Engelbengel, ik ben blij met je bericht! Ik heb het gemist, maar daar ben je weer!!
    Ik zou willen dat de verhalen wat smeuïger waren voor in je mancave, maar dat zou me te vermoeiend worden!! Dit fietsen gaat nog net 😅😘