Mijn plezier

4 augustus 2021 - Saint-Maurice-la-Clouère, Frankrijk

Woensdag         Saint-Maurice-la-Clouère   68km

Eerst even het volgende: ik vind het zo leuk om mijn bevindingen op te schrijven en naar jullie te sturen. En ik blijf maar schrijven en er zit absoluut ook gêne bij, want wie denk ik wel niet dat ik ben, dat jullie elke keer weer mijn geleuter pruimen…Ik meen dit. Maar realiseer je alsjeblieft: ík vind het fijn om te schrijven en ik realiseer me ook dat jullie het echt niet hoeven te lezen. Dat merk ik toch niet!
Zo, dit moest me even van het hart!!
Ga ik nu weer leuteren 😃

Het is echt een avontuur om elke dag weer ergens anders aan te komen en te zien wat mensen er van gemaakt hebben en hoe ze bedenken wat de beste manier is voor iemand zich welkom te voelen. En tot nu toe is F van het damestasje de enige uitzondering!
Mensen laten over het algemeen echt met trots hun ruimte zien.

Gisteren kwam ik kleddernat en vies bij Marinette aan. Marinette had in haar advertentie van airbnb geschreven dat ze veel van dansen houdt. Dat is toch ook bijzonder dat je dat graag wil laten weten aan potentiële gasten? Toen ik gisteren dus aan kwam straalde haar hartelijkheid er vanaf. Ook straalde er vanaf dat het verhuren van kamers in haar huis voor haar een manier is om met mensen te zijn én voor mensen te zorgen. Ze vroeg gelijk of ik iets wilde drinken, maar ze begreep ook dat ik eerst wilde douchen en uit die natte zooi wilde.

Ik had mijn spullen van de fiets gehaald. De fiets in de garage gezet. Gedoucht en alle natte kleren zo goed mogelijk uitgehangen (gelukkig veel hangertjes in de niet zo grote kamer). Ik ging eten: brood, kaas, halve makreel, twee gekookte eieren en 2 bakjes yoghurt. Vind dat altijd wel leuk op zo’n trip, het bij elkaar sprokkelen van eten.
En daarna ging ik lezen op bed. Marinette klopte op de deur en zei iets wat ik niet verstond. ‘Moment!!’ Ik naar de deur en weet je wat ze toen vroeg? Of ik nu wilde eten…..Of ik nu wilde eten?????? Maar er was helemaal niet afgesproken dat ik bij haar/met haar zou eten. Ik liet mijn verbazing zien en zij keek zo trots blij dat ik wel “Ah, oui, bien sur!! C’est très gentile!!” moest zeggen. Dat wás het natuurlijk ook!
Ik kreeg, net als zij, een stuk zalmpaté met brood. Het viel dus wel mee. Maar nee hoor, dit was nog maar het vóórgerecht!!! Gelukkig was ze heel lief, maar géén keukenprinses (die paté was ook uit een pakje) en bestond het hoofdgerecht uit macaroni carbonara (dus vlees….), daar nam ik maar een klein beetje van. Ook was er een groene salade. En tóén kwam de kaasplank!! Ik nam van een kaas een stukje, smikkel smikkel. En daar mocht ik het bij laten. En tóén kwam het dessert. Ik mocht kiezen tussen crème brûlée en meloen. Dat werd natuurlijk meloen. Mijn hemel….
We praatten wat, maar niet veel, want op dat moment stond haar dagelijkse soap op. Dus het ging meer om het samen eten dan samen babbelen. Ze vertelde wel dat ze altijd kookt voor mensen, die te voet of met de fiets komen…

Het bleek ook niet raar, dat ik vrij snel na het eten haar een ‘goede avond’ wenste en naar mijn kamer ging. Het was toen half 8

Ik vertel nog wel even dat ik in de regen vanmorgen wegfietste, na een gezamenlijk ontbijt, en dat ik ook vandaag weer heel veel regen heb gehad. Het begon koud, 15 graden, maar het was tegen de middag wel zo’n 20 graden. Maar NAT!!!!! Balen, hoor!!

Morgen wordt een lange dag!! Ik denk dat ik over de 90 moet fietsen. Dat komt o.a. omdat het adres waar ik nu ben 6 km van de route ligt, terwijl het bij airbnb anders stond.

Morgen meer!!

Totaal 997 km

1. Betty:
    4 augustus 2021
    Zalmpaté..vis moet zwemmen, maaŕ nïet in regenwater. Balen hoor
  2. Lammert Huizenga:
    4 augustus 2021
    Lieve nicht, ik lees /scan elke dag wel even je schrijven. Ben te lui om lange antwoorden te geven ,En ben toch merk ik een noorderling ,dus van de korte antwoorden. Ik baal met je mee wat de vele regen op jouw pad betreft. In Zuid-Frankrijk is het beter weer garandeer ik ,en het wordt steeds beter zegt de meteo. Sterkte en geniet van de mooie momenten !
  3. Boudewijn:
    4 augustus 2021
    Ha Lilian, ik lees met heel veel plezier jouw verhalen. Gelukkig fietsen Elly en ik ook, anders zou ik stikjaloers worden. Het mag regenen en af en toe koud zijn (beter dan 30 graden in de volle zon trouwens), maar het genoegen aan te komen, de hellingen de baas te zijn, trots te zijn op de tocht, het bij elkaar gescharrelde eten, het goed werken van de metertjes en de fiets, dat alles neemt niemand je af.
  4. Anna Hinze:
    Fan!!!
  5. Daphne:
    6 augustus 2021
    het is heel leuk je verhalen te lezen en op de hoogte te blijven van jouw avonturen. Een inkijkje krijgen in hoe dat nou werkt voor mensen die zo ver in hun eentje fietsen. En te lezen dat er meer mensen zijn die dat leuk vinden en helemaal begrijpen waarom jij t leuk vindt. Ik blijf me verwonderen en op afstand bewonderen.