Dát was geen fijne weg

16 juni 2022 - Val-de-Meuse, Frankrijk

Elk jaar maak ik toch wel een grove inschattingsfout en dit jaar was dat gisteren. Nadat ik even bij het geboortehuis van Jeanne stilgestaan had en wederom bedacht had wat zij toch een dappere jonge vrouw was ben ik richting Neufchâteau gefietst omdat daar wél winkels zijn. En niet op de route tot aan de volgende camping. En ook niet in het dorp van de volgende camping.

Ik wilde in de buurt van Langres kamperen zodat ik daar de volgende dag voorbij kon zoeven. Ik wilde niet naar de camping in Langres. Ik kon me nog van jaren geleden herinneren dat je via verschillende grote wegen flink omhoog moest om bij de camping te komen en in mijn herinnering was het ook geen fijne camping. De fietsers, die ik gisteren sprak, mijn buren, zeiden ook dat ze zo’n spijt hadden dat ze daar geweest waren.

Kortom, ik zag op mijn app een prachtige rechte weg, de D74. Het zou wat klimmen worden, maar ja, het zou voor een goed doel zijn. Naar Neufchâteau was het 11 km.  Inmiddels had ik mijn boodschappenlijstje in mijn hoofd: niet te veel, maar wel genoeg voor eventueel ook ‘s avonds.
Het was wel druk op die D74, en het was wel hard klimmen, en er waren wel veel dikke vette vrachtwagens en het was wel warm.
Ik ging, na de boodschappen, door op de D74. ‘Misschien moeten die vrachtwagens wel in Neufchâteau zijn’ en daarna ‘misschien moeten ze wel allemaal richting de snelweg’ Maar nee hoor, ze bleven allemaal, net als ik, op de D74. Geen lekkere vluchtstrook en maar hopen dat ze me de ruimte geven.
Je snapt dat ik, toen ik na 8 km bij een ‘nieuwe weg, die nog niet af was en waar de steentjes nog los lagen’ kwam en ik klimmend en dalend door moest, niet blij was. Maar ja, doorgaan, geen andere keuze!
Toen ik om 17 uur hier, in Montigny le Roi, aankwam was ik zielsblij dat ik een bordje met verwijzing naar de camping zag (die was er dus echt) en ik zag ook nog een simpel restaurannetje, dat open was. De camping heet Camping au Château, dus dat belooft wat! Er is hier alleen geen receptie. Er is een slagboom en die gaat blijkbaar open als je een ticket uit een machine hebt gehaald. Dat wist ik niet. Want ik kon langs de slagboom en verwachtte dus dat er ergens in de camping wel een receptie was. Eenmaal helemaal boven gekomen zag ik een vrouw met fietsbroek, die een Nederlandse man en vrouw bij een camper aansprak. En ik hoorde die camper mevrouw zeggen dat er geen receptie was op deze camping. Ach, dan maar niet. Een illegaal nachtje kamperen was ook wel eens spannend.

Ik zit nu te ontbijten en te schrijven op mijn stoeltje met zicht op wat oudere stellen, die van het kampeerleven genieten. De meeste zijn hier met de camper, enkele met de caravan en vóór mij man en vrouw met auto en tentje. Wat me, zo bij het wakker worden en ontbijt maken, vooral opvalt is de rolverdeling: de vrouwen verzorgen het ontbijt en de mannen gaan wat interessants bij de auto doen.
O ja, gisteren kwamen man en vrouw met auto en tent aan. Man zette de tent op, vrouw klopte de kussens uit en zette stoeltjes en het tafeltje neer. Toen man nog druk doende was met de tent was vrouw klaar. Zij kon zitten.
 Ik vind het toch gek.

Zo, mijn ontbijt is op. Ik ga de vrachtwagens weer opzoeken….

1. Piet:
    16 juni 2022
    Tja, die verdeling tussen de seksen blijft ‘n dingetje (laat dat “tje” maar weg trouwens). Dat is er niet uit te rammen blijkbaar… Hier zie ik nog wel een taak voor je Lillemans! Dé uitgelezen kans om geschiedenis te schrijven…… de Aletta Jacobs 2.0!

Moet opeens denken aan We Zijn Er Bijna van omroep MAX… daar zag je niet anders. Kromme tenen, ‘n weeïg gevoel in je maag, plaatsvervangende schaamte… wat krijg je er eigenlijk niet van…?

Succes maar weer vandaag tussen de vrachtauto’s en kijk goed uit! Mocht je in die lange sliert de heuvels opkruipende vrachtwagens ‘n heel leuke chauffeur ontwaren, je hebt mijn gegevens…. Ik ga nu m’n zwembadje opblazen….
  2. Lil:
    16 juni 2022
    Toch heb ik goeie hoop, dat de nieuwe generaties het lichtelijk aan het veranderen zijn….maar dat ik dat denk te zien komt mogelijk door mijn roze bril.

Zag een leuke vrachtwagen chauffeur en heb je adres gegeven. Hij komt graag bij je in je zwembadje
  3. Hank:
    16 juni 2022
    Fietsen langs een drukke weg is niet fijn. Ben blij dat je goed bent aangekomen.
    Hmm bij ons zet Onno de tent op. Ben ik nu het vrouwtje ? :-) En waag t eens ja te zeggen.
  4. Iris Emma:
    16 juni 2022
    Zelfde rolverdeling valt mij voortdurend op bij langsvarende boten en bootjes. De vrouwen smeren broodjes etc. en de mannen besturen de boot.
    Gelukkig ook uitzonderingen, dus er is nog hoop.
    Sterkte vandaag in de zinderende hitte en met al die enge vrachtwagens!
  5. Lil:
    16 juni 2022
    Hank!!! Wil jij geen leuk vrouwtje zijn, dan? Met schortje en mutsje?
  6. Betty:
    16 juni 2022
    Er zijn dames die én de tent opzetten, én fietsen, én het ontbijt maken. Helemaal zelf. En ze vinden het nog leuk ook!
  7. Monique Hoens:
    16 juni 2022
    Stoer hoor dat je dat allemaal zelf doet en ook nog jezelf moed inpraat. Ik doe het je niet na.
  8. Helen Schretlen:
    16 juni 2022
    Lieve Dok, Je bent een dappere dodo! De D74 ziet er zo rustig uit op de kaart, je verslag was echter heel inspannend en sfeervol, dus nu weten we beter. Maandag rij (lees het goed: rij) ik met de auto naar Langres, zal natuurlijk aan je denken. Ik schaam me dan natuurlijk wel een beetje…. Ga zo door, veel liefs van de Dijk!
  9. Anna Hinze:
    16 juni 2022
    Als het oudere stellen zijn met zo'n rolverdeling dan vinden ze het misschien wel fijn, zo samen klungelen. De meiden tegenwoordig doen dat natuurlijk niet meer zo........
    Oeh, ik hoop dat je inmiddels op een andere route zit en niet die vieze uitlaatgassen meer hoeft in te ademen.
  10. Jannet de Waard:
    16 juni 2022
    Oef , dat langs de weg met vrachtwagens fietsen vind ik reuze spannend. Ik houd mijn adem in.