Even technisch, sorry

28 juni 2022

Nu komt er een technisch relaas. Maar het heeft mij zó bezig gehouden, en tja, ik vind het zelf wel leuk.

Dus: waarschuwing, voor sommigen volgt een heul verschrikkelijk saai verhaal. En dan ga je gewoon lekker niet lezen!!

Toen ik mijn eerste toerfiets kocht, de Idworx, kocht ik gelijk ook een VDO M? (Nu M6.1). Dat is een kilometer teller, maar tevens geeft ie hoogtemeters en hoogtepercentages en hij telt de km per dag en per trip en kan ook nog op meerdere fietsen gezet worden. En hij geeft ook de tijd aan.
Als ie het niet doet word ik compleet gefrustreerd.

In de teller op het stuur (waar ik dus alles aflees) zit een platte batterij, de 2450. Ik noem dat ding op het stuur maar de ontvanger.
Dan zit er op het frame een ding, dat reageert op een magneetje, dat aan een spaak vastzit. Dat ding noem ik maar de zender. Dus elke keer dat het wiel draait een tikje. De grootte van het wiel is natuurlijk ook nog belangrijk. Dat heb ik in de ontvanger ingesteld. En in die zender zit weer een ander batterijtje, de 2320.

Het eerste systeem, dat ik kocht, was bedraad, maar tegenwoordig is het draadloos.
Hoe kort Astrid en ik dit jaar samen fietsten, ze heeft mijn frustratie al mee mogen maken. Mijn metertje deed het dan weer niet en dan weer wel. Ik had er zo natuurlijk niks aan. Ook toen ik alleen verder ging heb ik vele keren langs de kant van de weg gestaan. Van alles en nog wat geprobeerd.
Natuurlijk ook batterijen vervangen. Met Anco (weet je wel, een van de eerste campings waar ik alleen was) een ander magneetje op de spaak gezet. Maar we vonden dat wel allebei raar. Een magneetje houdt er toch niet mee op?
Maar toen ik het met Anco uitprobeerde werkte het!! Geen idee wat we gedaan hadden, maar het werkte. Juichend en dus ook nog zwaaiend fietste ik weg. 7,5 km later hield het metertje er weer mee op.

Misschien was mijn voortas te vol….Vorig jaar deed mijn metertje het toch wel en had ik ook deze voortas, maar natuurlijk wel veel minder spullen. Misschien kon de zender niet erdoorheen zenden. Dus…spullen uit de voortas achterop. Het mocht allemaal niet baten. En als je dan uuuuuuren op de fiets zit en dat rotding doet het niet en je moet maar van alles en nog wat bedenken.
Mijn powerbank? (Spannend, hè?!) Ik heb een nieuw systeem, mijn powerbank wordt opgeladen door een zogeheten hub (heet het geloof ik). Die powerbank zit in een klein tasje op het frame, onder het stuur.
Dus tijd voor een test: Ik ging ergens boodschappen doen en nam m’n powerbank niet mee. En….ja hoor, het metertje deed het!!! Zonder haperen!
Dus….geen powerbank er tussen en regelrecht de telefoon laden. Maar dat hielp niet. Het metertje ging weer stotteren.

AHA!!!!!!!

Het oplaadsysteem!!! Magnetisch veld…metertje raakt van slag.
Het is opgelost! Het tasje waar de powerbank in zit, die tijdens het fietsen geladen wordt, heb ik helemaal naar links gedraaid op het frame. De ontvanger zit rechts op het stuur en ik kan weer van alles aflezen!! Ik ben weer een blije meid! Mijn metertje heeft niet meer gehaperd!

En dan denk je het allemaal opgelost te hebben. Maar nee hoor: mijn kompas doet gek! Ik heb een bel met een kompasje. Tja…ik hou wel van gadgets. Maar nu ik naar het noorden fiets geeft dat kompasje maar aan dat ik zo’n beetje zuid-oost fiets. En toen ik naar het zuiden fietste kon ik daar mee leven. En vanmorgen ook wel een keer. De route maakt wel eens een bocht. Maar constant? Nee, natuurlijk niet.
En dus wéér dat magnetische veld? Vast wel.
Vroeger had ik zo’n voortas, met een kliksysteem. En toen kocht ik een nieuwe voortas, weer met een kliksysteem, alleen hij was gemoderniseerd!! Hij sloot met een magneetje. Lekker dan! Heeft me 1 kompasje gekost. Want dat kompasje gaf alsmaar aan dat ik naar het noorden ging. Toen ook moeten vogelen en reduceren en deduceren en uiteindelijk de oplossing gevonden: het tasje met magneet was de boosdoener.
Het tasje heb ik weggedaan toen ik de Idworx inruilde voor deze fiets. Heb nu een roltas aan mijn stuur hangen. Zonder magneetjes. Je moet concessies doen in het leven, nietwaar?

Ik heb net de bel verplaatst. Morgen zien of dat werkt.
Jullie merken het: ik heb het er maar druk mee.

Ik heb in ieder geval nogal wat 8% hellingen en zelfs een paar lange 9% mogen trappen. En dat kon ik nu goed zien. Net mijn beenspieren flink gerekt en gestrekt. Ik heb 76 pittige kilometers gemaakt en sta weer op die toffe camping municipal, naast het geboortehuis van Jeanne d’Arc. Helemaal tevreden!

Ik weet dat Astrid ook onderweg is. Zij zit in een hotel in Luik. Morgen treint ze Frankrijk binnen, overmorgen zijn we bij elkaar in de buurt en vrijdag ergens ergens is het wederzien!!

En de pareltjes? Deze dag was FANTASTISCH!!! Prachtig weer, tussen 24 en 31 graden. Genoten!!
1 dikke vette parel!!!

1. Astrid:
    🎶 On the road again 🎶
    Like a band of gypsies we go down the highway
    We're the best of friends
    Insisting that the world keep turning our way
    And our way
    Is on the road again
    I just can't wait to get on the road again
    The life I love is keeping cycling with my friends
    And I can't wait to get on the road again! 🎶

Zong ik vandaag luidkeels, zoevend langs de Maas naar het zuiden! 🗣

Hopelijk doen al jouw metertjes het vrijdag weer en kunnen we samen zingen!
    🎶🗣🗣🎶
    😉
  2. Paulien:
    28 juni 2022
    Als jij ortlieb voortas hebt? Daar zit sowieso magneetje in en dus doet je kompas het sowieso niet.. en als jij blijkbaar meer magneetjes hebt zal hij het zeker niet doen!
    Ik zou jouw verhaal doorsturen naar wonder- Johan. Hij weet alles!
    Ga door met genieten!
  3. Lil:
    28 juni 2022
    Nee, zo’n voortas heb ik niet. Ik heb een roltas voor
  4. Iris Emma:
    Poeh poeh! Leve de techniek! 😀
    Veel plezier verder!
  5. Elly:
    28 juni 2022
    O ja, daar zou ik ook ongelooflijk van balen. Grappig hoe je iedere keer weer een andere oorzaak denkt te vinden. Het zou bijna jammer zijn als je de oplossing gevonden zou hebben. Veel plezier morgen!
  6. Anna Hinze:
    28 juni 2022
    Lekker puzzelen met al die gadgets!
  7. Johan Duyver:
    29 juni 2022
    Zalig verhaal...... tis je pacemaker Lil........ lospeuteren met een aardappelmesje en weggooien.....😉
  8. Lil:
    Zou dát het zijn??????
    Maar wel lekker, die pace 🤓
  9. Janny Haringcaspel:
    29 juni 2022
    Leuke verhalen( ook de technische) van je om te volgen.
  10. Johan Duyver:
    Peace en love ......