Het weer en de Fallas

20 maart 2025 - Valencia, Spanje

Woensdag 19 maart.

Als ik ‘s morgens wakker word is een van de eerste dingen die ik doe de reacties lezen. En vandaag veel reacties, fijn!!!  
Pablo is iemand die volgens mij geen plezier in zijn werk heeft. Hij loopt rond met een saggerijnige kop en gisteren hoorde ik ook dat hij tijdens een les zat te appen en geen oor had voor de leerlingen. Mogelijk een lekkere roddel, maar het past bij hem, zoiets zou ik bij geen van de andere die ik heb gehad als docent kunnen voorstellen.   
Het volgende belangrijke onderwerp: het weer. Mijn hemel, best wel pokkeweer!!! Veel regen, maar gelukkig niet constant. En de weersvoorspellingen zijn goed 🤩!!! Vandaag droog en na vandaag wordt het ál beter!! En daar ga ik dan maar vanuit. Heb ik niet voor niets mijn vrolijke zomerjurkjes en zonnebrand factor 50 meegenomen 😄    
De regen is hier niet erger dan het in Nederland kan zijn, dus waarschuwing van binnen blijven is een Broodje Aap. Gelukkig maar.

Vandaag is de dag van de Cremá. Iedereen vrij! Geen school! Alleen de brandweerlieden krijgen het druk vanavond en dat schijnt met plezier te zijn. Oftewel: vanavond gaan de ninots (de poppen) en de fallas (de stellages) in vlammen op. Dat gaat heel gereguleerd: van te voren staat vast welke en waar en daar zijn dan de brandweerlieden die eerst alles rondom (dus ook de huizen en winkels) flink nat spuiten voordat de vlammen er in gaan. Hier pal voor het raam staat een kinder falla, die gaan om 20 uur geloof ik, dus dat kan ik mooi vanuit het raam zien. Gek hoor, een jaar aan gewerkt en er blijft een hoopje as over. Denk ik.    
Niet alles gaat in vlammen op. Elk jaar wordt er gratie verleend aan één ninot van een van de fallas, evenals een kinderninot, na een stemming waaraan iedereen kan deelnemen. De ninots waaraan in de loop der tijd gratie verleend is - sinds 1934 al! - worden bewaard en zijn te bezoeken in het Fallas Museum. Daar was ik vorige week. Op zich zijn al die ninots niet prachtig of zo, maar dat moet natuurlijk ook niet. Ze zijn kleurrijk en ik stel me zo’n buurt voor die met elkaar zo’n ninot bedenkt en in elkaar zet. Net als die van de kinderen, de kinderen werken daar helemaal aan mee. En gaan blijkbaar niet huilen als de fik er in gaat.     


Vandaag blijft het droog (zeggen ‘ze’) en ik ga daarom straks de oude stad in om nog even te kunnen kijken. Morgen is alles weg!! Erg hè?!? Al die vieze lucht. En die dingen hebben vaak heel veel geld gekost! Heb een bedrag van 300.000 euro gehoord. Opgebracht door de buurtbewoners. Hier heb je óók daklozen, die hun hand ophouden. Of slapen in zo’n werptent onder de brug. Die idiote tegenstelling is toch heel erg?!!


Zo, de middag doorgebracht als onderdeel van de mensenmassa. Net als velen met te veel kleren aan. HET WAS WARM!!! Het was/is héérlijk weer! Heb zelfs ergens 23° gezien. Zon!!   

Hoezo storm? Hoezo moeten wij Nederlanders binnen blijven?   

Om 14 uur is er tijdens de Fallas altijd vuurwerk in de oude stad. Ik was er op tijd, midden in de gigantische herrie en op de rand van veel gore rook.    
Maar het is de laatste dag!!
Ben weer langs vele gigantische fallas geweest. Optochten bekeken, vrouwen in de mooiste kleren bewonderd. Geklapt. Laten zien hoe ik genoot!    
Het is tenslotte de laatste dag!!!

Nog 1 nachtje slapen en dan ga ik een ander Valencia zien!! Ben ook heel blij met mijn nieuwe stek met dat aardige meisje. Zij en ik worstelen ons met plezier door ons Españengels. Vanavond ga ik de straat op. Met Malena naar de Fallas in ‘China Town’! China Town in Valencia?????? Daar is de beste Fallas volgens haar. 

ik ga het meemaken en jullie op de hoogte houden.

Inmiddels is het de volgende morgen. Het was een speciale avond.  
Volgende verhaaltje.

liefs!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

Foto’s

2 Reacties

  1. Jannet:
    20 maart 2025
    Heerlijk verhaal weer. Ik geniet mee!
  2. Anna:
    20 maart 2025
    Je zult wel anders gaan genieten als het festival achter de rug is!