En dan dus warmte in de avond

13 maart 2025 - Valencia, Spanje

Toch is het grappig hoe je (lees: ik) langzaam maar zeker een routine op gaat bouwen. Hoe ik de fijnste weg naar school aan het vinden ben. En ook hoe het klasje al zo snel een eenheid is geworden. Ineens hoor je ook echt bij elkaar. Ik moest vandaag echt zo lachen. Sara, de juf van vandaag, had ons iets uitgelegd en gaf daarna voorbeelden die wij moesten aanvullen. En daar zaten wij vijven braaf gezamenlijk hardop aan te vullen. Als echte brave leerlingen. En we werkten zo hard dat het ineens al pauze was. Ik besloot naar buiten te gaan en op het hoekje een latte te halen. En daar was Bora, mijn Koreaanse klasgenote al. Ze gaf me haar schoolpasje, waar je korting mee krijgt. Ik heb ook zo’n pasje, maar had er niet aan gedacht ‘m mee te nemen. Ik bestelde en betaalde mijn latte en toen kwam Sharon, onze Amerikaanse klasgenote, ook. Ik gaf haar ook het pasje en ook zij kreeg korting. Ik ontdekte dat ik €1,50 voor de koffie betaalde. In plaats van €2.     
De les begint in de ochtend om 9 uur. Er is 15 min pauze en direct na de les gaan we om 12.45 naar het volgende lokaal voor de conversatie-les van 50 minuten. Dus tot 13.35 ben ik lerend.
Dit was de eerste dag dat ik de hele rest van de middag voor mezelf zou hebben. Ik nam me voor in het park, dat is het grootste deel van mijn route, op een bankje mijn broodjes op zou eten en zou beginnen met wat huiswerk te maken. Maar, shit, het plensde!! Ik moest m’n regenbroek aan. Die trouwens nou niet echt waterdicht meer is. Net zo min als mijn regenjas. Maar het houdt in ieder geval wel wát droog. En een plensbui als deze, in Valencia, dat kán toch eigenlijk niet.      
Vanmorgen, toen ik nog op zoek was naar de beste plek om het park in te komen, bedacht ik dat ik ‘s middags op zoek wilde naar een goedkope kleding winkel. Of een kringloop of zoiets. Ik had het nog geen avond comfortabel warm gehad.  
En toen…….Wat doemde daar op? Rechts van mij een geel-blauw uithangbord: het was de ZEEMAN!!!!!! Ze hebben hier een ZEEMAN!!!!! Dáár ging ik vanmiddag naar toe! Daar zou ik mij een lekkere warme fleece kopen!!!!   
 

Toen ik dus in de plensregen door het park fietste ging ik onder een van de vele bruggen staan om te zoeken naar de Zeeman op Google Maps. Ik keek eerst goed of de bewoners van de vele werptentjes, die onder de bruggen staan, geen aanstoot zouden nemen aan deze soort van E.T., die druipnat op hun terrein iets op de telefoon stond te doen. Ik vond een Zeeman, maar wist zeker dat het niet degene van vanmorgen was. Er zijn er dus meer!!! (Nu weet ik inmiddels dat er 4 in Valencia zijn)    
Op de plek, die Google aangaf, zag ik geen Zeeman. Hè verdorie. Ik besloot om dan toch maar eerst naar huis te gaan. Ik fietste de hoek om en daar was ie: de ZEEMAN!!    
Ik heb een paar van die heerlijke dikke huissokken gekocht én een gewone saaie donkerblauwe warme fleece gevonden!!! Wat een heerlijkheid, toch!!!

Thuis, in mijn kleine kamertje, mijn waslijn opgehangen, maar kon niet alles kwijt. Diego stelde voor dat ik spullen in de droger zou doen. Nou ja, m’n jas en regenbroek deed ik daar natuurlijk niet bij. Sokken, broek en vestje in de droger gedaan en toen die heerlijke, saaie, fleece aan. En die sokken! Zó lekker.   
En toen aan het werk. Lesje leren. Buiten kletterde de regen. En dus even geen vuurwerk, dat gaat niet samen. Regen maakt echt minder lawaai.
Toen het even droog zou zijn en ook was ben ik naar de supermarkt gelopen. Nu waren ook de kinderen, vaak met een ouder iemand, weer buiten. Natuurlijk om hun vuurwerk af te steken. Echt, ook veel van die ukkies staan knallend vuurwerk te gooien. Maar je ziet ook het respect dat ze hebben voor die dingen die van die waanzinnige knallen geven. Het wordt gegooid en de kinderen rennen weg.
Maar wat is het dan? Ik zie niemand met een veilgheidsbril op. Kinderen steken zelf af. Ik hoor niets over vingers, handen, ogen, neuzen, die afgerukt worden. Wat doen ze hier anders dan bij ons?   
Dit ga ik toch eens uitzoeken, ik moet wel. Want ik ben tégen privé vuurwerk….

Goh, nou heb ik nog niets verteld over al die poppen, meer en meer. Vandaag hoorde ik dat er bijna 700 fallas zijn. En die worden straks allemaal verbrand. Daar wil ik het toch nog wel over hebben. Komen er echt wel een miljoen mensen voor dit gebeuren naar Valencia? Zaterdag en komende woensdag schijnen de piekdagen te zijn. Jullie gaan dat nog horen van me.
En ik moet het natuurlijk ook nog over Martin Andrea hebben. 
Tja, dat moet dus nog even wachten! 

3 Reacties

  1. Janny Haringcaspel:
    14 maart 2025
    Je houdt de spanning er weer lekker in, Lilian.
  2. Lilian Huizinga:
    14 maart 2025
    Haha!! Maar het ís ook heel spannend!!!
  3. Nineke Karsemeijer:
    17 maart 2025
    Heerlijk om te lezen en te volgen. Wat een ander weertje. En de Zeeman : handig!